karosa C744.24

karosa C744.24

úvod
Karosy C 744 boli prvými sériovými kĺbovými autobusmi v Československu vyrábané podnikom Karosa Vysoké Mýto.
TECHNICKÉ PARAMETRE

Dĺžka17355 mmPohotovostná hmotnosť13800 kg
Šírka2500 mmCelková hmotnosť24000 kg
Výška3165 mmMotorLIAZ ML 637 N (EURO 0), naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výška podlahy890 mmVýkon motora189 kW / 2000 rpm
Rázvor5600 mm (1. - 2. náprava)Objem motora11940 cm3
6270 mm (2. - 3. náprava)Maximálna rýchlosť80 km/h
Počet dverí3PrevodovkaPraga 5P 80.40, manuálna, 5-stupňová
Počet miest na sedenie60 + 1Nápravypredná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
Počet miest na státie70stredná: RÁBA A 572.20, tuhá, vlečená
Celkový počet miest130 + 1zadná: RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia
Pneumatiky11 x 22,5"

Dĺžka17355 mm
Šírka2500 mm
Výška3165 mm
Výška podlahy890 mm
Rázvor5600 mm (1. - 2. náprava)
6270 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí3
Počet miest na sedenie60 + 1
Počet miest na státie70
Celkový počet miest130 + 1
Pohotovostná hmotnosť13800 kg
Celková hmotnosť24000 kg
MotorLIAZ ML 637 N (EURO 0), naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora189 kW / 2000 rpm
Objem motora11940 cm3
Maximálna rýchlosť80 km/h
PrevodovkaPraga 5P 80.40, manuálna, 5-stupňová
Nápravypredná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
stredná: RÁBA A 572.20, tuhá, vlečená
zadná: RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia
Pneumatiky11 x 22,5"

OPIS

Autobus Karosa C 744 je konštrukčne odvodený od štandardnej linkovej verzie Karosa C734. Cieľom bola maximálna unifikácia so všetkými vozmi radu 700, a to v prvom rade kvôli montážnej linke, ktorá umožňovala vyrábať iba autobusy, ktoré mali rovnakú karosériu, iba s určitými rozdielmi podľa toho, či išlo o voz mestský, prímestský, zájazdový, atď., a v druhom rade to umožňovalo aj lepšiu dostupnosť náhradných dielov. Karosa C 744 je trojnápravový autobus s polosamonosnou karosériou panelovej konštrukcie. Skladá sa z dvoch častí, ktoré sú navzájom spojené kĺbom a krycím mechom (tzv. harmonika). U Karosy C744 je motor vzadu a je poháňaná zadná náprava. Na zabránenie neprimeraného vytáčania kĺbu sú na ňom umiestnené mikrosenzory, ktoré spínajú hydrauliku na narovnanie. To sa môže stať pri jazde do kopca na klzkom povrchu. Predná náprava LIAZ má nezávisle zavesené kolesá, stredná a zadná náprava sú tuhé a sú od maďarskej firmy Rába. Pre cestujúcich sú určené troje dvojdielne elektropneumaticky ovládané výklopné dvere šírky 800 mm. V prednom článku sa nachádzajú dvoje dvere, tretie sú umiestnené na zadnom článku. Sedačky v interiéri vozu sú rozmiestnené v usporiadaní 2+2 s uličkou v strede.

ÚPRAVY

Vozidlo bolo podrobené GO vo firme Zliner roku 2001. Vozidlo slúžilo ako pojazdná výstava náhrobných doplnkov, neskôr upravené na obytné.

Prevádzka

Prevádzka

Vozidlo sa zaradilo do premávky koncom decembra 1991 na linkách spol. BORS BŘECLaV. V roku 2001 ho odkúpil Martin Uher z Mníšku pod Brdy (linky Pražskej integrovanej dopravy). Následne ho odkúpil pražský STENBUS (východ Prahy), ktorý s týmto vozidlo robil prepravu od metra černý most do logistického centra DHL v neďalekej obci Jirny. Potom vozidlo odkúpila súkromá osoba, ktorá vozidlo prenajala na Slovensko do Nových Zámkov. Tam bolo prerobené na pojazdnú výstavu náhrobných doplnkov, neskôr na obytné vozidlo. A nakoniec sme ho odkúpili my – podkarpatský dopravný spolok. ROBíme všetko preto, aby vozidlo bolo čo najskôr pojazdné a funkčné…

BUDúcnosť

BUDúcnosť

Vozidlo sa plánuje obnoviť do funkčného stavu do “klasického” modrého náteru. V tomto stave bude vozidlo udržiavane v plne prevádzkyschopnom stave, a bude využívané na akciách PDS ako jedno z unikátnych vozidiel zbierky.

Nátery

(aktuálny)
biely náter

FOTOGALÉRIA

FOTOGALÉRIA