![bokorys citaro O530CNG](https://dopravny.sk/wp-content/uploads/2023/08/bokorys-citaro-O530CNG.png)
MERCEDES-BENZ
O530 CITARO CNG
MERCEDES-BENZ O530 CITARO CNG
MERCEDES-BENZ O530 CITARO CNG
Nemecký výrobca EvoBus GmbH vyrába nízkopodlažný autobus Mercedes-Benz O 530 Citaro s dĺžkou 12 metrov už od roku 1997. Tento model predstavuje nástupcu predošlého typu
O 405 N. V roku 2005 prišla na trh inovovaná verzia modelového radu Citaro, ktorá ponúkla nové motory a vylepšený dizajn. Do roku 2008 sa podarilo spoločnosti vyrobiť viac než
20 000 autobusov tohto radu.
Dĺžka | 11950 mm | Maximálna rýchlosť | 100 km/h |
Šírka | 2550 mm | Prevodovka | ZF Ecomat 4 HP 502C, 4-stupňová automatická s integrovaným retardérom |
Výška | 3389 mm | Riadenie | ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia |
Rázvor | 5845 mm | Pneumatiky | 275/70 R 22,5 |
Počet dverí | 3 | Klimatizácia | Spheros Citysphere |
Počet miest na sedenie | 29 + 1 | Chladiaci výkon klimatizácie | 2 x 3,8 kW |
Počet miest na státie | cca 76 | Predná náprava | MB VO 4/39 CL-7,5, tuhá, zaťaženie 7245 kg |
Celkový počet miest | 105 + 1 | Zadná náprava | ZF AV 132/87, portálová, hnacia, zaťaženie 11500 kg |
Pohotovostná hmotnosť | 11800 kg | Výška podlahy | 320 mm (1. dvere) |
Celková hmotnosť | 18000 kg | Výška podlahy | 340 mm (2. dvere) |
Motor | Mercedes-Benz M 447 hLAG, CNG, radový šesťvalec | Objem motora | 11967 cm3 |
Výkon motora | 240 kW / 2000 rpm | Krútiaci moment motora | 1050 Nm / 1000 – 1400 rpm |
Dĺžka | 11950 mm |
Šírka | 2550 mm |
Výška | 3389 mm |
Rázvor | 5845 mm |
Počet dverí | 3 |
Počet miest na sedenie | 29 + 1 |
Počet miest na státie | cca 76 |
Celkový počet miest | 105 + 1 |
Pohotovostná hmotnosť | 11800 kg |
Celková hmotnosť | 18000 kg |
Motor | Mercedes-Benz M 447 hLAG, CNG, radový šesťvalec |
Výkon motora | 240 kW / 2000 rpm |
Maximálna rýchlosť | 100 km/h |
Prevodovka | ZF Ecomat 4 HP 502C, 4-stupňová automatická s integrovaným retardérom |
Riadenie | ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia |
Pneumatiky | 275/70 R 22,5 |
Klimatizácia | Spheros Citysphere |
Chladiaci výkon klimatizácie | 2 x 3,8 kW |
Predná náprava | MB VO 4/39 CL-7,5, tuhá, zaťaženie 7245 kg |
Zadná náprava | ZF AV 132/87, portálová, hnacia, zaťaženie 11500 kg |
Výška podlahy | 320 mm (1. dvere) |
Výška podlahy | 340 mm (2. dvere) |
Objem motora | 11967 cm3 |
Krútiaci moment motora | 1050 Nm / 1000 – 1400 rpm |
Samonosný rám autobusu bol vyrobený zo zvarovaných oceľových profilov, ktoré boli neskôr obložené hliníkovými plechmi. Čelá vozidla boli vytvorené zo sklolaminátu. Pohon zadnej nápravy zabezpečuje plynový motor umiestnený v zadnej časti. Nádrže na stlačený zemný plyn boli umiestnené pod krytom v prednej časti strechy. Zasklenie autobusu bolo vyriešené technológiou lepenia okien. Vozidlo bolo vybavené trojicou dvojkrídlových dverí, otváraných dovnútra a ovládaných pneumatickým pohonom.
Interiér vozidla je vybavený plastovými sedadlami City Star Function s textilným čalúnením, usporiadanými v priečnom usporiadaní 2+2 (v prednej časti 2 + 1). Strop v interiéri je obložený plastovými materiálmi, bočné steny majú obloženie z vpichovanej plste v modrej farbe. Pracovisko vodiča je od priestoru pre cestujúcich oddelené polouzavretou kabínou. Na uľahčenie vstupu a výstupu cestujúcich autobus umožňuje naklonenie k vozovke (tzv. kneeling), pri druhých dverách bola nainštalovaná manuálna výklopná plošina pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík je vyčlenený oproti druhým dverám. Osvetlenie interiéru je zabezpečené zapustenými lištami s žiarivkovými svietidlami. Vykurovanie autobusu je zabezpečené elektrickými vyhrievacími telesami pozdĺž bočníc vozidla. Ventiláciu zabezpečovali výklopné časti bočných okien, dva elektricky ovládané strešné vetráky a jeden strešný turboventilátor. Vozidlo bolo od výrobcu dodané v bielom laku s reklamným polepom na CNG.
Pred uvedením do premávky bolo vozidlo vybavené dvoma strešnými klimatizáciami od firmy Webasto Spheros Citysphere (namiesto strešných vetrákov) a optickým informačným systémom BUSE.
V apríli 2010 boli na vozidlo aplikované rôznofarebné nálepky, ktoré doplnili jeho pôvodný celobiely náter.
Prevádzka
Prevádzka
Vozidlo bolo začlenené do premávky koncom novembra 2009 na linkách vypravovaných z vozovne Jurajov dvor. Vzhľadom na jeho netypické vlastnosti bolo často odstavované z dôvodu rôznych, aj menších porúch. S pribúdajúcimi rokmi prevádzky sa začalo využívať prevažne v špičkových hodinách pracovných dní na linke 65. Naposledy sme ho v premávke nakrátko zaregistrovali vo februári 2018,
potom bolo odstavené a ponúknuté na predaj.
Vozidlo bolo zakúpené súkromnou osobou, ktorá ho plánovala použiť do projektu, ktorý nakoniec nebol uskutočnený. Nakoniec sme ho my, Podkarpatský dopravný spolok, odkúpili. Vynakladáme všetko dostupné úsilie, aby sme ho udržali v prevádzke…
BUDúcnosť
BUDúcnosť
Vozidlo sa plánuje obnoviť do stavu z roku 2010 kedy na neho bol v DPB nanesený zaujímavý polep, tzv. Equalizer. V tomto stave bude vozidlo udržiavané v plne prevádzkyschopnom stave, a bude využívané na akciách PDS ako jedno z unikátnych vozidiel zbierky.
nátery
![KOKOS O530CNG2](https://dopravny.sk/wp-content/uploads/2023/09/KOKOS-O530CNG2.png)
FOTOGALÉRIA
FOTOGALÉRIA