MERCEDES-BENZ

O530 CITARO CNG

MERCEDES-BENZ O530 CITARO CNG

MERCEDES-BENZ O530 CITARO CNG

úvod

Nemecký výrobca EvoBus GmbH vyrába nízkopodlažný autobus Mercedes-Benz O 530 Citaro s dĺžkou 12 metrov už od roku 1997. Tento model predstavuje nástupcu predošlého typu
O 405 N. V roku 2005 prišla na trh inovovaná verzia modelového radu Citaro, ktorá ponúkla nové motory a vylepšený dizajn. Do roku 2008 sa podarilo spoločnosti vyrobiť viac než
20 000 autobusov tohto radu.

TECHNICKÉ PARAMETRE

Dĺžka11950 mmMaximálna rýchlosť100 km/h
Šírka2550 mmPrevodovkaZF Ecomat 4 HP 502C, 4-stupňová automatická s integrovaným retardérom
Výška3389 mmRiadenieZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Rázvor5845 mmPneumatiky275/70 R 22,5
Počet dverí3KlimatizáciaSpheros Citysphere
Počet miest na sedenie29 + 1Chladiaci výkon klimatizácie2 x 3,8 kW
Počet miest na státiecca 76Predná nápravaMB VO 4/39 CL-7,5, tuhá, zaťaženie 7245 kg
Celkový počet miest105 + 1Zadná nápravaZF AV 132/87, portálová, hnacia, zaťaženie 11500 kg
Pohotovostná hmotnosť11800 kgVýška podlahy320 mm (1. dvere)
Celková hmotnosť18000 kgVýška podlahy340 mm (2. dvere)
MotorMercedes-Benz M 447 hLAG, CNG, radový šesťvalecObjem motora11967 cm3
Výkon motora240 kW / 2000 rpmKrútiaci moment motora1050 Nm / 1000 – 1400 rpm

Dĺžka11950 mm
Šírka2550 mm
Výška3389 mm
Rázvor5845 mm
Počet dverí3
Počet miest na sedenie29 + 1
Počet miest na státiecca 76
Celkový počet miest105 + 1
Pohotovostná hmotnosť11800 kg
Celková hmotnosť18000 kg
MotorMercedes-Benz M 447 hLAG, CNG, radový šesťvalec
Výkon motora240 kW / 2000 rpm
Maximálna rýchlosť100 km/h
PrevodovkaZF Ecomat 4 HP 502C, 4-stupňová automatická s integrovaným retardérom
RiadenieZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Pneumatiky275/70 R 22,5
KlimatizáciaSpheros Citysphere
Chladiaci výkon klimatizácie2 x 3,8 kW
Predná nápravaMB VO 4/39 CL-7,5, tuhá, zaťaženie 7245 kg
Zadná nápravaZF AV 132/87, portálová, hnacia, zaťaženie 11500 kg
Výška podlahy320 mm (1. dvere)
Výška podlahy340 mm (2. dvere)
Objem motora11967 cm3
Krútiaci moment motora1050 Nm / 1000 – 1400 rpm

OPIS

Samonosný rám autobusu bol vyrobený zo zvarovaných oceľových profilov, ktoré boli neskôr obložené hliníkovými plechmi. Čelá vozidla boli vytvorené zo sklolaminátu. Pohon zadnej nápravy zabezpečuje plynový motor umiestnený v zadnej časti. Nádrže na stlačený zemný plyn boli umiestnené pod krytom v prednej časti strechy. Zasklenie autobusu bolo vyriešené technológiou lepenia okien. Vozidlo bolo vybavené trojicou dvojkrídlových dverí, otváraných dovnútra a ovládaných pneumatickým pohonom.

Interiér vozidla je vybavený plastovými sedadlami City Star Function s textilným čalúnením, usporiadanými v priečnom usporiadaní 2+2 (v prednej časti 2 + 1). Strop v interiéri je obložený plastovými materiálmi, bočné steny majú obloženie z vpichovanej plste v modrej farbe. Pracovisko vodiča je od priestoru pre cestujúcich oddelené polouzavretou kabínou. Na uľahčenie vstupu a výstupu cestujúcich autobus umožňuje naklonenie k vozovke (tzv. kneeling), pri druhých dverách bola nainštalovaná manuálna výklopná plošina pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík je vyčlenený oproti druhým dverám. Osvetlenie interiéru je zabezpečené zapustenými lištami s žiarivkovými svietidlami. Vykurovanie autobusu je zabezpečené elektrickými vyhrievacími telesami pozdĺž bočníc vozidla. Ventiláciu zabezpečovali výklopné časti bočných okien, dva elektricky ovládané strešné vetráky a jeden strešný turboventilátor. Vozidlo bolo od výrobcu dodané v bielom laku s reklamným polepom na CNG.

ÚPRAVY

Pred uvedením do premávky bolo vozidlo vybavené dvoma strešnými klimatizáciami od firmy Webasto Spheros Citysphere (namiesto strešných vetrákov) a optickým informačným systémom BUSE.

V apríli 2010 boli na vozidlo aplikované rôznofarebné nálepky, ktoré doplnili jeho pôvodný celobiely náter.

Prevádzka

Prevádzka

Vozidlo bolo začlenené do premávky koncom novembra 2009 na linkách vypravovaných z vozovne Jurajov dvor. Vzhľadom na jeho netypické vlastnosti bolo často odstavované z dôvodu rôznych, aj menších porúch. S pribúdajúcimi rokmi prevádzky sa začalo využívať prevažne v špičkových hodinách pracovných dní na linke 65. Naposledy sme ho v premávke nakrátko zaregistrovali vo februári 2018,
potom bolo odstavené a ponúknuté na predaj.

Vozidlo bolo zakúpené súkromnou osobou, ktorá ho plánovala použiť do projektu, ktorý nakoniec nebol uskutočnený. Nakoniec sme ho my, Podkarpatský dopravný spolok, odkúpili. Vynakladáme všetko dostupné úsilie, aby sme ho udržali v prevádzke…

BUDúcnosť

BUDúcnosť

Vozidlo sa plánuje obnoviť do stavu z roku 2010 kedy na neho bol v DPB nanesený zaujímavý polep, tzv. Equalizer. V tomto stave bude vozidlo udržiavané v plne prevádzkyschopnom stave, a bude využívané na akciách PDS ako jedno z unikátnych vozidiel zbierky.

nátery

FOTOGALÉRIA

FOTOGALÉRIA